Persoonlijke instellingen

Phileas en PCC kar

Uit Tuencyclopedie

Share/Save/Bookmark

In het midden van de jarig negentig slaan regionale overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen de handen ineen en besluiten tot het starten van een project voor hoogwaardig en vernieuwend openbaar vervoer. Het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven brengt een aantal partijen uit de automotive branche bij elkaar en ook onderzoekers van de faculteit Elektrotechniek werken mee. Er wordt een geleidingssysteem ontwikkeld voor de Phileas, zoals het nieuwe achttien meter lange voertuig intussen gedoopt is, genoemd naar Phileas Fogg, de hoofdpersoon uit de beroemde roman Le tour du monde en 80 jours van Jules Verne (*1828 - †1905). De Phileas zal hetzelfde rijgedrag als een tram moeten hebben, maar zal het zonder rails moeten doen. Bij het geleidingssysteem wordt de positie van het voertuig ten opzichte van de weg onder andere gemeten met behulp van in de wegbaan aangebrachte magneten. Ir. D. de Bruin promoveert in 2001 bij prof.dr.ir. P.P.J. van den Bosch op een ontwerp voor een regelaar, waarmee de wielen van de Phileas, die allemaal bestuurbaar zijn, op de juiste wijze worden aangestuurd, zodat het voertuig in principe zonder chauffeur over een vaste baan door de stad kan bewegen en zeer nauwkeurig kan stoppen bij de halteplaatsen. De eerste Phileas wordt op 4 januari 2002 onthuld door de minister van Verkeer en Waterstaat, Tineke Netelenbos. In de eerste twee jaren na de ingebruikname in 2004 kampt de Phileas nog met een aantal kinderziektes, maar buitenlandse vervoersbedrijven tonen interesse. De belangstelling van Eindhovense elektrotechnisch ingenieurs voor nieuwe vormen van openbaar vervoer dateert niet van vandaag of gisteren. Op de dies van 1960 krijgt de afdeling der Elektrotechniek van de THE een demonstratie demonstratieopstelling van een PCC-kar cadeau, een stadstram die in Den Haag in gebruik was en die in de Verenigde Staten ontstaan is door een samenwerking van vervoersbedrijven en industrie. TH Berichten van december 1960 meldt dat het ontwerpteam speciale aandacht heeft besteed ‘aan de wijze van aanzetten en remmen van het voertuig, hetwelk geheel automatisch geschiedt.’

Titel: Uitleg bij rolbank, TU/e faculteit W Automotive Jaar: 2012 Foto: Bart van Overbeeke