Europese Week Eindhoven
Uit Tuencyclopedie
In 1988 bedachten een paar Eindhovense studenten dat het een goed idee zou zijn om een internationaal studentencongres te organiseren om de Europese integratie te bevorderen. De eerste pilot-editie voor vijftig deelnemers werd een succes. TU/e-studenten hebben sindsdien een naam op te houden. Onder de naam Europese Week werd het evenement in 1991 een maatje groter opgezet. Ruim vierhonderd deelnemers uit alle uithoeken van Europa reisden dat jaar naar Eindhoven om de Europese grenzen te verkennen. Sindsdien is de Europese Week Eindhoven (EWE) een begrip geworden. Studenten buigen zich in discussiegroepen over thema’s waar de bevlogenheid van afspat, luisteren naar gerenommeerde sprekers, snuiven wat aan de cultuur en (natuurlijk!) verbroederen en verzusteren zich op grote feesten. Vooral studenten uit het voormalige Oostblok en de Mediterrane gebieden zijn ruim vertegenwoordigd. Ze logeren in studentenhuizen, krijgen een crash course fietsen en naarmate de week vordert, groeit de flow en ontstaat er een sfeer die zich het beste laat omschrijven als een enthousiaste mix van internationale verbroedering en Europees toekomstpositivisme.
Sprekers
De organisatoren slagen er ieder jaar weer in om bekende namen uit de wereld van politiek en zakenleven te strikken. Op de trofeeënlijst prijken namen als minister van Buitenlandse Zaken Jozias van Aartsen, minister van Defensie Willem van Eekelen, de Franse president Giscard d’ Estaing, de Duitse ambassadeur Otto von der Gablenz, alumnus en Philipstopman Gerard Kleisterlee, Europees parlementslid Hanja Maij-Weggen, minister van Onderwijs Jo Ritzen en secretaris-generaal van de NAVO mr. Jozef Luns. Pikant detail: ieder bestuur legt zijn bevindingen vast in een groot draaiboek dat wordt doorgegeven aan hen die de fakkel overnemen. Zo wordt er vastgelegd welke gasten goed presteerden als spreker, maar de toevoeging ‘kwam niet opdagen’ of ‘zegde op het laatst af’ brandmerkt voor eeuwig sommige van de minder geslaagde invités.
EWE 1991
Ir. John Brands studeerde van 1987 tot 1993 werktuigbouwkunde en was samen met John Vernooy voorzitter van de EWE 1991. Na een geslaagde vingeroefening in 1988 gaat een nieuw team van organisatoren aan de slag om een echte, grootse editie van de EWE op te zetten. De twee Johnnen waren in Parijs en Milaan op onderzoek gegaan, praatten een paar ton subsidie en sponsoring bij elkaar en bogen zich met hun collega’s over de invulling van het thema ‘Frontiers of Europe; exploring borders and limits’. “Ik heb vooraf best wel wat slapeloze nachten gehad”, herinnert John Brands zich vijftien jaar later, “we hadden weliswaar een goed plan, maar geen enkele ervaring met het organiseren van een vijfdaags evenement voor honderden gasten. En pas op het laatst kwamen er ook inderdaad vierhonderd opdagen.” De Muur was twee jaar daarvoor gevallen en vooral bij studenten uit het voormalige Oostblok sloeg de Europese gedachte goed aan. Het werd een geslaagde week en de internationale verbroedering in de Eindhovense studentenhuizen zorgde nog jaren voor een hausse in het aantal aangeschafte interrailkaarten. “Eindhovenaren hadden ineens goedkope logeeradressen, verspreid over heel Europa. Bizar genoeg heeft het bestuur daar denk ik het minst van geprofiteerd. We waren zo druk met de organisatie dat wij zelf veruit het minste aantal contacten konden leggen en onderhouden.” Toch kijkt Brands met grote voldoening terug op die bijzondere week. “Het was een roes die voor een continue bron van energie zorgde. We werden geïnterviewd! We waren volledig op die week gefocust en onervaren als we waren, vergaten we soms dat er nog meer gebeurde op de Universiteit. Ik zal nooit vergeten dat ik door de W-Hal liep en daar beneden studenten met practica bezig zag. Hoe kon dat nou? Pas toen realiseerde ik me dat niet heel Eindhoven met die week bezig was.” Brands is nu commercieel directeur van Procter & Gamble Nederland en woont in Rotterdam. “Ik heb veel gehad aan mijn stevige technische basis, maar ben eigenlijk direct na mijn afstuderen de commerciële kant opgegaan. Die ervaring in de Week is achteraf heel belangrijk gebleken in mijn loopbaan. Heel veel dingen die ik nu als manager doe, heb ik toch in die tijd in de praktijk geleerd. We hadden als duo-voorzitters goede sparringpartners aan elkaar. Niet lullen maar poetsen was het motto! Dat had als gevolg dat studenten die slechts uit cv-oogmerk bij de organisatie wilden aanhaken, moesten wijken.” Een paar van zijn mede-organisatoren uit die tijd maken nog steeds deel uit van zijn vriendenkring. “Ik heb me nog zeker tien jaar betrokken gevoeld bij de latere edities van de Europese Week. Ik heb jaren geprobeerd om ons logo, waarop we supertrots waren, aan te houden. Dat is goed voor je branding.Maar natuurlijk willen nieuwe generaties hun eigen plan trekken. En dat is maar goed ook.”
Thema’s Europese Week
- 1991 Frontiers of Europe; exploring borders and limits
- 1993 Nationalism and Unification, are European colors fading away?
- 1995 Building a Eurotopia - The never-ending quest for a European Union
- 1997 See the world, what about Europe - The changing role of Europe in a dynamic world
- 1999 Europerspectives, different views on Europe’s upcoming challenge
- 2001 Unity in diversity - what’s your ID?
- 2003 Dynamic Europe - passengers on a stationary journey?
- 2005 How big is YOUR Europe? Explore its dimensions