Persoonlijke instellingen

Dienstwagen

Uit Tuencyclopedie

Share/Save/Bookmark

In de beginjaren kon de THE maar liefst beschikken over twee personenwagens, allebei van het merk Chevrolet. Dat waren volgens chauffeur H.A. (Huub) Loots, die van 1959 tot en met 2002 voor de Universiteit op weg was, “ware benzineslurpers”: zes- tot achtcilinder automaten die gemiddeld een op vijf liepen. Na het Chevrolet-tijdperk vervoerde Loots zijn passagiers respectievelijk in Ford Granada’s, Citroëns en uiteindelijk in een Peugeot. In 2002 verdween met de vaste chauffeur ook de eigen dienstwagen van de begroting. In zevenenveertig jaren is het slechts een maal gebeurd dat de dienstwagen ernstige schade opliep als gevolg van een verkeersongeval. Het gebruik door bestuurders van een automobiel met chauffeur roept ten tijde van de energiecrisis in de jaren zeventig protesten op. Roland Haffmans tekent in een open opinie in TH Berichten bezwaar aan tegen de nieuwe benzinezuipende bestuurdersslee, die volgens hem een op zes rijdt. En dat in een tijd waarin het bestuur de Hogeschool oproept zuinig om te gaan met energie. De redactie van TH Berichten (in de persoon van J.F.M. van Dongen, hoofd Voorlichting) reageert een week later en neemt het voor de bestuurders op door maar liefst zeven argumenten bij elkaar te sprokkelen ten faveure van de dienstauto.

Titel: De dienstwagen op De Zaale na het oplopen van wat blikschade Jaar: 1985 Foto: Archief TUE