Persoonlijke instellingen

Wenckebach L.O.

Uit Tuencyclopedie

Share/Save/Bookmark

Het beeld ‘De student’, dat tegenwoordig bij de ingang van het Hoofdgebouw staat, is een van de bekendste en waarschijnlijk meest geliefde beelden op de campus. Zowel studenten als medewerkers hangen de jongeling soms op winterdagen tegen de kou een sjaal om of zetten een muts op zijn hoofd. De naam van de maker, beeldhouwer en schilder prof. L.O. (Oswald) Wenckebach (*1895 - †1962), zal de meesten van hen weinig zeggen, terwijl er toch vier beelden van zijn hand in Eindhoven staan. De meest prominente plek is ingeruimd voor het standbeeld van Anton Philips, dat op het Stationsplein staat. Ook de vrijheidsfakkel op het Stadhuisplein is van Wenkebach’s hand. Het minst in het oog springt ‘El Pida’ uit 1958, in het hofje van de Mendelssohnlaan.

Anatomie


Titel: De Student (1959), door Oswald Wenkebach Foto: Archief TUE

Na de tekenlessen van zijn oom bezoekt Wenckebach de Kunstnijverheidsschool in Haarlem en studeert hij verder aan de Tekenacademie in Wenen. Kenmerkend voor die opleiding is de grote nadruk op anatomie. Om zich daarin te bekwamen, bezoeken studenten wekelijks de operatiezaal van een ziekenhuis. Terug in Nederland richt Wenckebach zich op tweedimensionaal werk en ontwerpt hij een aantal penningen en munten. Rond 1920 vernietigt hij al zijn tekeningen, etsen en aquarellen, omdat hij in tekenen geen uitdaging meer ziet. De kunstenaar J.A. (John) Rädecker (*1885 - †1956) stimuleert hem vervolgens om te gaan beeldhouwen. Klassieke beelden vormen zijn grote voorbeeld. Tegelijk breekt een financieel moeilijke tijd aan; in brieven ‘vervloekt hij het gebel van de deur’ als zijn schuldeisers zich weer melden. Pas na een aantal opdrachten voor restauratie verbetert zijn situatie. In 1935 komt hij in rustiger vaarwater, wanneer hij een aanstelling krijgt aan de TH Delft, als buitengewoon hoogleraar boetseren en beeldhouwkunst. Aan de afdeling der Bouwkunde brengt hij studenten de plastische principes van ruimte en vorm bij. Daarnaast blijft hij in opdracht portretten vervaardigen. Het beeld van Anton Philips uit 1939 wordt gerekend tot zijn klassieke periode. Pas aan het begin van de jaren vijftig ontwikkelt Wenckebach een meer eigen, herkenbare stijl. Voor de TH Delft maakt hij een Prometheus, die het vuur van de goden steelt. De gestileerde vlam in dit beeldhouwwerk is nog steeds terug te vinden in het logo van de TU Delft. Zijn beelden worden strakker van vorm en bevatten steeds minder details. Dat geldt ook voor ‘De student’ uit 1959, een beeld waarmee de kunstenaar met enige ironie zijn visie geeft op jeugdig optimisme. Het is een van zijn laatste beelden. Architect ir. S.J. van Embden, vriend van de kunstenaar, biedt het bij de opening van het Hoofdgebouw op 19 september 1963 aan als cadeau aan de THE. Wenckebach zelf is dan al overleden, maar zijn weduwe is wel aanwezig. Volgens Van Embden heeft een Delftse student model gestaan en hij verwacht dat het beeld zich zal ontpoppen als ‘eeuwige student’. De architect van de THE-gebouwen spreekt tenslotte de hoop uit dat het beeld het eerste zal zijn in een lange serie van kunstwerken die de gebouwen zullen verfraaien.