Persoonlijke instellingen

Logo

Uit Tuencyclopedie

Share/Save/Bookmark
(Verschil tussen bewerkingen)
(Huisstijl)
Regel 1: Regel 1:
-
[[Bestand:Lemma Logo Foto 2.jpg|thumb|right|400px|'''Titel:''' Het TU/e-logo op het dak van het gebouw Vertigo '''Jaar:''' 2006 '''Foto:''' [[Bart van Overbeeke]] ]]
+
 
“Het aantal verschillende briefhoofden dat op de TH gebruikt wordt, rijst de pan uit. De TH beschikt over minstens drie logo’s, het ontwerpen van drukwerk is aan geen enkele regel gebonden, de TH heeft geen kleur, geen gezicht, of zo men wil: vele gezichten.” Met deze kritische woorden geeft voorlichter J.F.M. (Joop) van Dongen eind 1976 de aftrap voor een huisstijloperatie, die zich lijkt te concentreren op het scheppen van een helder logo. Een ''lay-outman ''wordt door een commissie aan het werk gezet. Niet iedereen ziet de noodzaak ervan in. Op 7 januari 1977 geeft W. Bol, medewerker van de afdeling der Scheikundige Technologie in een ingezonden brief zijn ongezouten mening over de voorgestelde visuele normalisatie: “Zijn er werkelijk collega’s die zo weinig om handen hebben dat ze zich op deze manier werk moeten verschaffen?” Ontwerper Marc van Oosterhout presenteert in februari van dat jaar echter zijn nieuwe ontwerp voor een logo. Hij noemt het een ''technisch ''vignet: “De middelste letter H is omhoog gericht; dat beduidt het dóór blijven groeien van de Hogeschool.” De nieuwe huisstijl maakt in een expositie een rondreis door de THE. Briefschrijver dr. C.B. Tilanus van de afdeling der Technische Bedrijfskunde vindt het een lelijk vignet en noemt het huisknutselstijl. Maar wanneer de uitslag van een enquête wordt gepubliceerd, blijkt dat tweeënveertig positieve reacties het winnen van de eenendertig negatieve.
“Het aantal verschillende briefhoofden dat op de TH gebruikt wordt, rijst de pan uit. De TH beschikt over minstens drie logo’s, het ontwerpen van drukwerk is aan geen enkele regel gebonden, de TH heeft geen kleur, geen gezicht, of zo men wil: vele gezichten.” Met deze kritische woorden geeft voorlichter J.F.M. (Joop) van Dongen eind 1976 de aftrap voor een huisstijloperatie, die zich lijkt te concentreren op het scheppen van een helder logo. Een ''lay-outman ''wordt door een commissie aan het werk gezet. Niet iedereen ziet de noodzaak ervan in. Op 7 januari 1977 geeft W. Bol, medewerker van de afdeling der Scheikundige Technologie in een ingezonden brief zijn ongezouten mening over de voorgestelde visuele normalisatie: “Zijn er werkelijk collega’s die zo weinig om handen hebben dat ze zich op deze manier werk moeten verschaffen?” Ontwerper Marc van Oosterhout presenteert in februari van dat jaar echter zijn nieuwe ontwerp voor een logo. Hij noemt het een ''technisch ''vignet: “De middelste letter H is omhoog gericht; dat beduidt het dóór blijven groeien van de Hogeschool.” De nieuwe huisstijl maakt in een expositie een rondreis door de THE. Briefschrijver dr. C.B. Tilanus van de afdeling der Technische Bedrijfskunde vindt het een lelijk vignet en noemt het huisknutselstijl. Maar wanneer de uitslag van een enquête wordt gepubliceerd, blijkt dat tweeënveertig positieve reacties het winnen van de eenendertig negatieve.

Versie op 15 feb 2019 15:54

“Het aantal verschillende briefhoofden dat op de TH gebruikt wordt, rijst de pan uit. De TH beschikt over minstens drie logo’s, het ontwerpen van drukwerk is aan geen enkele regel gebonden, de TH heeft geen kleur, geen gezicht, of zo men wil: vele gezichten.” Met deze kritische woorden geeft voorlichter J.F.M. (Joop) van Dongen eind 1976 de aftrap voor een huisstijloperatie, die zich lijkt te concentreren op het scheppen van een helder logo. Een lay-outman wordt door een commissie aan het werk gezet. Niet iedereen ziet de noodzaak ervan in. Op 7 januari 1977 geeft W. Bol, medewerker van de afdeling der Scheikundige Technologie in een ingezonden brief zijn ongezouten mening over de voorgestelde visuele normalisatie: “Zijn er werkelijk collega’s die zo weinig om handen hebben dat ze zich op deze manier werk moeten verschaffen?” Ontwerper Marc van Oosterhout presenteert in februari van dat jaar echter zijn nieuwe ontwerp voor een logo. Hij noemt het een technisch vignet: “De middelste letter H is omhoog gericht; dat beduidt het dóór blijven groeien van de Hogeschool.” De nieuwe huisstijl maakt in een expositie een rondreis door de THE. Briefschrijver dr. C.B. Tilanus van de afdeling der Technische Bedrijfskunde vindt het een lelijk vignet en noemt het huisknutselstijl. Maar wanneer de uitslag van een enquête wordt gepubliceerd, blijkt dat tweeënveertig positieve reacties het winnen van de eenendertig negatieve.

Huisstijl


Vanaf haar oprichting heeft de Universiteit zich van een bescheiden aantal logo’s bediend. Liefdevol werd gesproken over het harkje dat sinds 1959 op de omslag van de studiegids prijkte. In een wereld waarin communicatie met de omgeving steeds belangrijker is geworden, dragen een herkenbare huisstijl en een helder logo bij aan een goede uitstraling van een organisatie. De bekende TU slash e (TU/e) werd ontworpen door het Amsterdamse bureau Keja Donia. De bijbehorende TU/e-huisstijl werd in 1999 ingevoerd. Sinds 2006 staat het logo in een multi-kleurenuitvoering op het dak van het gebouw Vertigo. Dit project draagt de naam LUMO en is een ontwerp van de studenten Alexander Rulkens, Robert van Dijk en Philip Mendels van de faculteit Industrial Design. De gemeente Eindhoven schonk het dynamische kleurenlogo als lustrumcadeau. Het staat symbool voor de dynamische samenwerking in de regio en zorgt volgens de ontwerpers ook voor interactie met de inwoners van Eindhoven. Wanneer PSV voetbalkampioen wordt, kleurt het logo rood! Zo’n van kleur verschietend icoon is de ware huisstijladept natuurlijk een doorn in het oog, maar het tekent de liberale attitude waarmee de Universiteit het onderwerp sinds jaar en dag benadert. Alhoewel? Hebben met de invoering van het effen rode logo in 2018 de huisstijladepten aan het langste eind getrokken? De tijd zal het leren.

Titel: Een ruimtelijke variatie op het eerste logo van de Technische Hogeschool Eindhoven Jaar: ca 1960 Foto: Archief TU/e
Titel: Het in 2018 ingevoerde TU/e-logo