Persoonlijke instellingen

Drive Train Innovations

Uit Tuencyclopedie

Share/Save/Bookmark
(Verschil tussen bewerkingen)
(Eigen bedrijf)
(Eigen bedrijf)
Regel 12: Regel 12:
[[Category:Index A-Z]] [[Category:D]] [[Category:Varia]] [[Category:D-Bronvermelding]]
[[Category:Index A-Z]] [[Category:D]] [[Category:Varia]] [[Category:D-Bronvermelding]]
-
 
-
[[Bestand:Lemma Drive Train Foto 1.jpg|thumb|left|400px|'''Titel:''' Onderzoeker aan het werk bij Drive Train Innovations '''Jaar:''' 2011 '''Foto:''' [[Bart van Overbeeke]] ]]
 

Versie op 15 feb 2019 14:37

Technische universiteiten zijn onmisbare instellingen als het er om gaat inhoud te geven aan het begrip kenniseconomie. Niet alleen door nieuwe generaties ingenieurs op te leiden, maar ook door vernieuwend onderzoek te entameren, dat de basis legt voor (commerciële) toepassingen.

Drive Train Innovations


Hoe kun je er voor zorgen dat personenauto’s zuiniger en efficiënter rijden? Bijvoorbeeld door verbeteringen en innovaties aan te brengen in de aandrijflijn, die in de automotive wereld ook wel ‘drive train’ wordt genoemd. Sinds de jaren negentig is dit object van onderzoek binnen de faculteit Werktuigbouwkunde in de onderzoeksgroepen van onder meer de hoogleraren Kok, Steinbuch, Schouten en Liebrand. Er wordt nauw samengewerkt met Van Doorne’s Transmissie in Tilburg en TNO Automotive, dat de vestigingsplaats Delft verruilde voor Brainport Eindhoven. Drie jonge onderzoekers (Alex Serrarens, Roëll van Druten en Bas Vroemen) gelden inmiddels als transmissiespecialisten. Zij maakten een ontwerp waarbij een slim vliegwiel in het transmissiesysteem werd aangebracht, gekoppeld aan motor en wielen. Ingebouwd in een personenauto blijkt er in de stad tot tien procent brandstofbesparing mogelijk te zijn en op de snelweg tot vijfentwintig procent, terwijl de automobilist niet het gevoel heeft in een trage auto te rijden. Dat is belangrijk, want de emotionele factor blijkt bij de acceptatie van automotive innovaties een grote rol te spelen. Het ontwerp waarop ze promoveerden (‘Zero inertia’) werd in 1998 daadwerkelijk in een praktijkversie uitgevoerd en genereerde veel publiciteit. Zo reden kroonprins Willem-Alexander en prinses Máxima in 2001 tijdens hun Tour des provinces door de Eindhovense binnenstad in een door het drietal omgebouwde Volkwagen. Tegen de wensen van de veiligheidsdiensten in zelfs met open dak!

Eigen bedrijf


Na hun promotie in 2001 startte het drietal werktuigbouwkundigen het bedrijf Drive Train Innovations (DTI), om hun ideeën te kunnen vermarkten. Anno 2006 werken er twintig mensen voor DTI en richten ze zich op innovaties in de aandrijflijn die brandstof besparen zonder concessies te doen aan rijcomfort, prestaties of betaalbaarheid. Ze voeren projecten uit voor transmissiefabrikanten in binnen- en buitenland, van Japan tot Groot-Brittanië. DTI houdt zich niet zelf met productie bezig, maar levert hoogwaardige ideeën en ontwerpen en heeft inmiddels een tiental gepatenteerde nieuw ontwikkelde technologieën op zijn naam staan. Internationale erkenning blijft niet uit: in 2006 roept het Britse consultingbedrijf Frost and Sullivan de jonge Eindhovense onderneming uit tot ‘automotive entrepreneurial company of the year.’